Wat is beelddenken? Een eenvoudige uitleg 15 oktober 2019

Beelddenkers denken in beelden

Beelddenken, doet niet iedereen dat?
Jonge kinderen denken in beelden. Ze zien plaatjes in hun hoofd. Willen ze een bal, dan denken ze een aan bal en dan zien ze een bal. Het woord b a l of die combinatie van letters zegt een baby of jong kind niets.
Bij sommige volwassenen is dat nog steeds zo. We noemen dat beelddenken.

Taaldenker worden – of blijven beelddenken

Zo rond de acht jaar neemt het taaldenken de overhand: schrijven en lezen krijgen veel aandacht op school. Veel mensen gaan dan in woorden denken.
Sommige mensen blijven liever in beelden denken. Dat kost hen minder moeite. Zij zijn visuele denkers en ze zijn beter in visueel leren. Ze zien liever hoe iemand iets doet, bijvoorbeeld voor de klas of in een filmpje, dan erover te moeten lezen.

Beelddenken komt vooral veel voor bij mensen met een snelle geest

, zoals hoogbegaafden, mensen met add en adhd. Ze vinden het fijn om met 32 beelden per seconde te denken. Praten, schrijven en lezen gaat veel langzamer.
Hun geest is dus snel. Ze kunnen snel associëren (zeg ‘vuurwerk’ en ze zien een hele show, denken terug aan oud & nieuw of Disneyland en ze willen ineens op vakantie).

Zijn beelddenkers echt traag?

Beelddenkers lijken soms sloom, want als je hen iets vraagt, kan het wel even duren voordat ze de juiste woorden gevonden hebben. De vaardigheid ‘uitdrukken in woorden’ is niet zo sterk ontwikkeld. Het heeft gewoon niet hun voorkeur en wordt minder getraind in het brein.
Om mee te kunnen komen op school, is het nuttig dat deze kinderen en jongeren een training volgen om te leren leren. Het voorkomt dat ze zich dom gaan voelen op school en veel op hun kop krijgen omdat ze ‘niet opletten’. Leren leren geeft zelfvertrouwen.
Speciaal voor beelddenkers zijn er de trainingen studievaardigheden van Beelddenkerslerenleren.nl

Te gevoelig voor woorden

Ook hoogsensitieve kinderen (en volwassenen) zijn vaak sterke beelddenkers – voor gevoelens en emoties hebben we nu eenmaal weinig uitdrukkingsmogelijkheden in taal. Dat gaat vaak beter in muziek of beeld, zoals bij schilderen en fotograferen.
Het is belangrijk dat deze kinderen zich ervan bewust zijn dat het anders werkt in hun hoofd. Dat geeft vaak veel opluchting.

Als lezen niet lekker loopt

Tenslotte zijn ook kinderen met dyslexie en dyscalculie vaak snelle denkers. Moeite hebben met verwerken van letters en cijfers via je ogen, is vermoeiend. En vervelend! Ze denken veel sneller dan ze kunnen lezen en schrijven. Hun uitvindingen en fantasie uiten ze liever pratend, zingend of op een podium, dan op papier. Door zich beeldend te uiten trainen ze keer op keer de beelddenk-paden in hun hersenen.

Meer leren en lezen over beelddenken?

Met De droomdenker kun je je inleven in de geest van een beelddenker. Zeer verhelderend, zowel voor wie een beelddenker is als voor wie geen beelddenker is!
Bestel De droomdenker

(c) Suzanne Buis
Schrijver, spreker en trainer, oa opgeleid door Marion van de Coolwijk van Instituut Kind in Beeld