Voor- en nadelen van beelddenken, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit 28 december 2019

Wat kan helpen bij beelddenken, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid?

Wat ‘helpt’ bij beelddenken? Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? Wat maakt hooggevoeligheid wat makkelijker? Hoe maak je deze bijzonderheden fijn en leuk, in plaats van ingewikkeld en misschien wel lastig?
In de boeken van Suzanne Buis vind je herkenbare situaties, waardoor je je als gevoelige, beelddenkende en/of hoogbegaafde lezer herkent. En altijd vind je er begrijpelijk, goed toepasbare adviezen van vele deskundigen en andere ouders.
Suzanne Buis noemt mensen met de combinatie van deze termen ‘droomdenkers’. Ze ziet het als gaven die met de juiste begeleiding mogen groeien en die veel goeds kunnen betekenen voor de wereld.
Het is namelijk helemaal geen gek idee om deze eigenschappen als superpowers te beschouwen. Als je er meer over weet, kun je de voordelen versterken en gaan groeien als droomdenker!

Wat zijn de voordelen van beelddenken, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid?

De bijzondere eigenschappen kunnen een zegen zijn voor kunstenaars, zelfstandig ondernemers, uitvinders, reclamemakers en vele anderen die hun ‘roeping’ hebben gevonden.
– razendsnel denken
– een uitzonderlijk geheugen, vaak voor kleine details en ingewikkelde lijnen (bijvoorbeeld al jong in staat een heel verhaal of een film na te vertellen)
– associëren (snel verbanden leggen, bij een enkel woord al een levendige herinnering of fantasie voor ogen hebben)
– in staat dingen te zien die er nog niet zijn, bijvoorbeeld een nog te bouwen gebouw, een uitvinding, een kamer inrichten
– aanvoelen van wat iemand nodig heeft of wat iemand dwars zit en daar bij willen en kunnen helpen
En er zijn nog veel meer voordelen!

Wat zijn de nadelen van beelddenken, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid?

Maar als je nog niet zo ver bent, dat de kenmerken van hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken in je voordeel werken, dan kan het soms best lastig zijn.
Nadelen zijn bijvoorbeeld:
– snel afgeleid
– komt soms warrig over, ziet dingen die er niet zijn; anderen kunnen dit opvatten als liegen, als gekte, als waanbeelden
– door het razendsnelle denken en zien van beelden, wordt een verhaal soms van achter naar voren verteld, of van detail naar detail. Daarbij zijn woorden vooral vertragend – dit kan leiden tot stotteren, stamelen, onduidelijk mompelen.
– geen zin om op één plek te blijven zitten, veel behoefte aan afwisseling
– geen interesse in taaldingen, dus lezen, schrijven, rekenen; vrijwel alles op school gaat in taal. Vaak zelfs tekenen en knutselen: de juf vertelt hoe het moet en de beelddenker is bij de eerste zin al afgehaakt, want die ziet iets voor zich. De instructies worden niet waargenomen. Later krijgt het enthousiast knutselende kind te horen dat hij/zij niet goed heeft geluisterd, niet goed meegedaan, het moest zó. Dit kan zo frustrerend werken dat een kind helemaal niet meer mee wil doen.

Ongeloof en onvriendelijke omgeving

Hoe ga je om met mensen die onvriendelijk doen over oa hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit? Hoe ga je om met mensen die beelddenken, hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid maar onzin vinden, of een hype, of opschepperij? Dat kan erg pijnlijk zijn.
Twijfel je over openhartig zijn, of jezelf of je kind maar liever beschermen? Zorg dat je krachtig komt te staan. Onderzoek, lees, luister, ga naar trainingen en ouderbijeenkomsten en vorm je eigen mening. Zo ben je minder geïnteresseerd in wat anderen hier over roepen (die vaak gewoon niet beter weten).
Lees over de ervaringen van anderen, bijv in Mijn hoogbegaafde puber, De droomdenker (de Droomdenker als e-book) en Mijn hoogbegaafde kind en ik. Of heb er eens een goed gesprek over. Boek een coachingsessie in het Droomdenkers Talentcentrum.
Neem contact op met Suzanne Buis.