Schrijver op school: leer verhalen maken! 5 september 2019

*Kinderboekenweek! Storytelling als weg naar leesplezier!*

Een groep kinderen poseert voor een goepsfoto in de klas, met kinderboekenschrijfster SUzanne Buis. Op de foto zijn ook 12 delen van de serie over Floortje Bellefleur te zien.
Soms regelt een lezer zelf dat ik op bezoek kom, zoals ik hier was uitgenodigd door Julia, voor bij haar boekbespreking over Floortje 🙂

Suzanne Buis komt als schrijver op school! Suzanne Buis schrijft kinderboeken zoals De droomdenker, strips in de Penny, de kinderboekenseries over Lizzy en Floortje Bellefleur en vertaler/bewerker van series als Deltora, Kameleon, Glitterclub, IsaBella, Thomas en de Tijdmantel. Ze wil iets opbiechten over lezen…

Begin oktober is de Kinderboekenweek. Leuk, dan mag ik weer als schrijver op bezoek op basisscholen en voortgezet onderwijs. Het belangrijkste doel van de kinderboekenweek is kinderen helpen bij het vinden van leesplezier.
Hoe doe je dat nu? Want als kinderen zeggen dat ze lezen niet leuk vinden, kun je wel zeggen: ‘Lees WEL! Is wél leuk!’ maar of dat veel enthousiaste lezers oplevert… 

*Lezen is niet altijd leuk*

Feit is dat voor veel kinderen (én volwassenen!) lezen gewoon vaak niet leuk is. Zeker als je ogen te langzaam gaan voor je brein. Of als de verwerking van wat je ziet op de een of andere manier niet lekker soepel gaat. Bij dyslexie, bijvoorbeeld, bij adhd en add en vaak ook bij hoogbegaafdheid en beelddenken.
Een pagina is dan al lastig om door te ploegen en een heel boek duurt dan eeuwig.

*Sneller!*

Een vriendin van mij is snelschrijver en veellezer. Via haar ogen gaat het gewoon te langzaam, dus zij luistert de hele dag luisterboeken, op het versnelde tempo (dat kun je instellen). Voor adhd-ers en hoogbegaafden (zij is hoogbegaafd met adhd) is dat vaak heel lekker. Dat tempo past beter bij hun brein.
Ik luister vrijwel elke dag naar een podcast, op normaal tempo. Meestal hoor ik hooguit een kwartier, en dan ben ik iets anders aan het doen of in slaap gevallen.
Dus ik begrijp heel goed dat veel kinderen geen zin hebben in dat langzame, tijdrovende geconcentreerd blijven bij een boek.

*Beelden*

Punt is namelijk ook dat deze kinderen vaak beelddenkers zijn. Is een boek niet beeldend geschreven, dan kost het verwerken van die woorden enorm veel energie.
Is het verhaal wel beeldend geschreven? Dan is een beelddenker in no time afgeleid door de film in zijn/haar hoofd. Die ‘interne film’ gaat namelijk veel sneller: die gedachtenfilm gaat in 32 beelden per seconde, terwijl taal met maximaal 2 woorden per seconde gaat.

*Niet doorvertellen, maar…*

Oké, ik geef het niet graag toe… want als schrijver zou ik een groot voorstander moeten zijn van lezen (en gelezen worden). Dat bén ik ook, maar ik kan het zelf zo slecht! Vroeger verslond ik boeken, maar nu kan ik er de rust niet voor vinden. Drie kinderen in m’n eentje, meerdere eigen bedrijven, zelf veel schrijven… boeken lezen gaat me nu echt te langzaam. Vooral als ik er niets ‘mee kan’.

*Leesplezier zit niet alleen in boeken lezen*

Maar ik ben nog steeds dol op verhalen. Ik kan snel en grondig manuscripten lezen en aangeven wat er mist, of niet klopt, of anders zou mogen. Ik kan ook heel goed luisteren naar de verhalen die anderen me vertellen, en die omzetten in interviews, teksten en korte verhalen. Beelden helpen daarbij. 

*Beelden omzetten naar verhalen*

Zonder die beelden te ‘uiten’ kan het wel heel erg druk en vol worden in het hoofd van een beelddenker. Daarom is schilderen en tekenen supergoed voor beelddenkers. En verhalen maken! Dat hoeft niet per se in boekvorm. Verhalen bestaan in vele vormen. Er zijn vele vormen van verhalen vertellen. We noemen dat storytelling.

Een vrouw met donkerbruin haar (schrijfster Suzanne Buis) draagt een gehaakt vest en een spijkerbroek. Ze heeft twee boeken in haar handen. Ze staat voor een digibord. Hierop is haar website te zien en covers van andere kinderboeken die ze heeft geschreven.
Soms kijk ik even in mijn hoofd wat ik nog meer wil vertellen 😉
Hier was ik twee dagen op een school in Gendringen om zes lessen Storytelling te geven.

*Storytelling in de klas*

En dat is dus wat ik in de Kinderboekenweek (en de rest van het jaar zo nu en dan) vertel wanneer ik als schrijver op school ben, vaak ook bij plusklassen. Verhalen kunnen ook heel leuk zijn als je niet houdt van lezen!
De kinderen zijn meestal al nieuwsgieerig als ik toegeef dat ik meer dan honderd boeken gemaakt heb, maar dat ik niet zo heel erg houd van lezen. En dat er meer verhalen zijn dan alleen in boeken. 

*Actief denken over verhalen*

Met de hele groep bedenken we een hele rij andere vormen van verhalen maken. En hoe je die verhaalvormen kunt maken. Waarom je die zou kunnen maken. Voor wie. Hoe. En met welke manier van verhalen maken je rijk en beroemd kunt worden – en hoe word je zelf schrijver op school?!

*Wat zit er in?*

Tijdens de schrijfles bedenkt de klas met de schrijver op school wat je nodig hebt om een goed verhaal te maken, zoals bijvoorbeeld in een mooi boek, een grappig reclamefilmpje, een strip in de Penny of een Disneyfilm.
Wie is de hoofdpersoon, wat is zijn probleem, waar zie je dat aan, wat gaat-ie doen, wat gaat er mis, hoe lost het probleem op, wat heeft de hoofdpersoon ervaren?

*Scenarioschrijvers binnen 1 uur*

Tenslotte kijken we een filmpje, waar de kinderen ineens heel veel in herkennen. Ook de supersnelle droomdenkers staan nu meestal volle bak AAN. Er wordt gefantaseerd en al kletsend en lachend gaan ze aan de slag om zelf of met elkaar een verhaal te bedenken en een vorm daarvoor te kiezen.
En ik ben blij – en heel benieuwd wie ik over een jaar of wat tóch tegenkom tijdens de Kinderboekenweek, als collega-schrijver 🙂

*Mijn boeken of mij boeken*

Heb je interesse in De droomdenker, mijn Lizzy-serie of mijn andere beeldende boeken? Of wil je mij boeken als gastdocent?
Je bent van harte welkom! 
Stuur me een berichtje of kijk op 
www.suzannebuis.nl en www.volliefs.nl