Ik wil ontspannen worden! 3 tips 11 september 2021

Staat het ook op jouw to do lijstje: ontspannen worden? Enkele tips om zelf als ouder een goed voorbeeld te geven aan je kinderen en pubers!

1 Yoga – maar dan wel zonder dat gestress

Een van mijn favoriete sporten is yoga – liefst natuurlijk op Ibiza of een ander exotische plekje op aarde – maar op mijn balkon vind ik ook al letterlijk een verademing. Beter dan in een groepje ergens in een muffe zaal waar je op een bepaalde tijd moet zijn en waar de vloer nog vochtig is van de les er voor.
Thuis yoga doen geeft veel meer ontspanning. Superleuk ook om les te krijgen van mijn eigen kinderen, al dan niet met yoga-poses als voorbeeld of een YouTube-filmpje.
Het mooie is ook dat je door de pret samen vanzelf al meer ontspannen bent.
Veel plezier met deze inspiratie! En lees onder de afbeelding verder voor meer makkelijk toe te passen ontspanningstips.

2 Stay Calm

Mediteren, ook zo’n ding dat kan voelen als ‘iets wat je echt zou moeten doen’. Maar hoe en waar begin je? Ik ben binnen 10 seconden alweer van alles aan het droomdenken. Ook een soort mediteren, alleen vergeet ik dan ook meteen dat de bedoeling is dat ik zou ontspannen en gezond ademen en dat soort dingen… Mediteren alsof je een to do lijstje moet afwerken.

Mediteren met een app vind ik een stuk beter vol te houden – al geef ik toe dat ik ook gerust alweer een kwartier op YouTube naar een TedTalk zit te luisteren voordat ik me herinner dat ik zou gaan mediteren. Ben jij iets beter in concentreren, zoek dan vooral eens naar de meditaties van Centre of Joy, Jolanda Hoogkamer. Ze maakt ook mooie meditaties voor kinderen!

En ik heb een oplossing gevonden waarbij je niet online hoeft te blijven, en waarbij ik ook niet om half 3 ‘s nachts wakker word van een of andere reclame. Gebruik een meditatie-app! Als je Engels goed is dan kan ik je de Calm meditatie-app aanraden. Je kunt deze een week gratis uitproberen, gewoon via de App Store.
Mijn favoriete onderdeel: de 30-daagse cursus How to meditate, door Jeff Warren. Deze man had dezelfde weerstand als die ik vaak hoor van gestresste mensen – en die ik zelf ook goed ken. Maar ik ben inmiddels overtuigd!
Er staan ook veel muziekjes op om je hersenactiviteit in balans te brengen, slaapmeditaties en luisterverhalen van ongeveer een half uur.

Naar de Calm-app

3 ONT-zorgen

Verder is denk ik de beste manier om meer ontspanning te vinden: zorgen dat oude zorgen niet langer in je systeem blijven hangen. Deze hebben vaak te maken met overtuigingen of blinde vlekken in je gedachtenstroom.

Je hoeft daarvoor niet per se in therapie. Als je al last hebt van stress en drukte dan heb je waarschijnlijk weinig zin om intensieve, pijnlijke gesprekken te voeren en het verleden op te rakelen. Dat hoeft ook niet altijd. Het helpt namelijk al enorm als je beseft dat bepaalde reacties nog verbonden zijn aan oud zeer, en dat je daar ook zonder veel praten vanaf kunt komen.

Daar zijn veel manieren voor. Niet alles past bij iedereen. Maar als je vermoedt dat ‘automatisch reageren’ bij jou zorgt voor spanning, ga dan vooral eens op zoek naar een helpende wijze die jou aanspreekt.

Als je wilt ben je van harte welkom om een coachingsessie te boeken, dan help ik je graag om dit te onderzoeken!

Boek en onderzoek jouw zorgen