Hoe worden hoogbegaafde kinderen gelukkiger op school? 4 april 2019 – Tags: , , , , , ,

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak extra aandacht nodig, op school en thuis, om zich goed te kunnen ontwikkelen. Standaardadviezen van bijvoorbeeld het consultatiebureau lijken ‘achter’ te lopen. Op school werkt de gangbare aanpak vaak net niet goed genoeg – of het lijkt zelfs alsof de leerling zich liever buiten school ontwikkelt, dan in de klas. Wat is er aan de hand? Ouders overwegen het gesprek aan te gaan met school. Maar is het een goed idee om op school te zeggen dat je ontdekt hebt dat je kind hoogbegaafd is?

Wat doen andere ouders van hoogbegaafde kinderen?

De kans is groot dat je op deze site bent beland omdat je informatie zoekt over hoogbegaafdheid en het begeleiden van hoogbegaafde kinderen. Als ouder(s) hebben jullie een test laten afnemen waaruit een uitzonderlijk hoog IQ blijkt (de grens ligt bij 130 punten als gemiddelde van de diverse onderdelen). Of je hebt lijsten met kenmerken gelezen en kon vrijwel elk puntje afvinken. Hoe dan ook: je merkt dat het helpt om je in hoogbegaafdheid te verdiepen, vooral wat betreft het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en pubers (lees bijv Mijn hoogbegaafde kind & ik en Mijn hoogbegaafde puber).
Misschien heb je een training gevolgd voor het begeleiden van hoogbegaafde jongeren of je aangesloten bij een oudervereniging. Herkenning vinden in de verhalen van andere ouders is een belangrijk deel van het verwerkingsproces – en je merkt bij het lezen (of in gesprekken) dat veel twijfels dezelfde zijn.

Ongelukkige leerling

Een van de vragen die veel wordt gesteld door ouders van hoogbegaafde kinderen: is het nu wel of niet verstandig om op school te benoemen dat je kind hoogbegaafd is? Het komt erg vaak voor dat een hoogbegaafd kind zich niet altijd zo goed voelt op school. Hun andere manier van denken komt in veel gevallen niet tot z’n recht bij regulier onderwijs. Onvoldoende uitgedaagd worden, het gevoel niet herkend of gehoord te worden… het kan veroorzaken dat een hoogbegaafde kind opstandig of depressief wordt.
Zoals Lotte van Lith, van A Lot of Complexity vertelt in Mijn hoogbegaafde puber: ‘Nieuwsgierigheid en spel zijn voedend. Een stimulans, een bodem voor motivatie.’ Verliest een kind zijn of haar natuurlijke nieuwsgierigheid en voelt het niet meer het plezier van spel en onderzoeken, dan is de kans groot dat het mis gaat.
Dus: het niet erkennen van hoogbegaafdheid, is geen optie. Maar hoe pak je dit aan in gesprekken met school?

Hoogbegaafde kinderen hebben geen labels nodig

Een interessant artikel waarin deze vraag wordt behandeld, is van Psychologie Magazine. Psycholoog Lianne Hoogeveen van het centrum voor begaafdheidsonderzoek CBO Talent Development en de Radboud Universiteit zou het woord ‘hoogbegaafd’ het liefst helemaal niet meer gebruiken.

‘Het gaat niet om dat precieze aantal IQ-punten of de aanwezigheid van een lijstje kenmerken. Het gaat erom dat sommige kinderen duidelijk iets anders nodig hebben dan ze krijgen in het reguliere onderwijs. Als leerkrachten dat gaan herkennen, kunnen ze deze kinderen uitdagen op een manier die bij ze past: door ze op een snelle of meer complexe manier lesstof aan te bieden. (…) Kijk gewoon met een open blik naar het individuele kind. Daar zijn helemaal geen labels voor nodig.’

Het probleem met het etiket ‘hoogbegaafd’ is daarnaast dat het druk oplegt, vindt Hoogeveen: het geeft sommige kinderen het gevoel dat ze helemaal geen fouten meer mogen maken. ‘Een ander struikelpunt is dat het leerkrachten soms van hun verantwoordelijkheid ontslaat: “O, ze is hoogbegaafd, tsja, dan kan ik er ook niks aan doen.”’

Psychologie Magazine noemt 7 tips die helpen zorgen dat een hoogbegaafd kind zich goed voelt school.

Verder praten met andere ouders?

Ben je een gebruiker van Facebook, zoek dan eens op groepen en pagina’s met het thema ‘hoogbegaafd’. Een grote, actieve groep is Pharos hoogbegaafd. Daarin wordt ook deze vraag geregeld besproken.
Heb je interesse om ouders te ontmoeten in je eigen regio? Bekijk dan eens de informatie op de sites van Pharos Oudervereniging, Stichting IQ+, Choochemvereniging ter ondersteuning van hoogbegaafde christenen en de Mensa, de internationale vereniging van hoogbegaafden. Op Ikbenhoogbegaafd kun je andere hoogbegaafden vinden, en bedrijven en hulpverleners waar hoogbegaafdheid bekend is en wordt gewaardeerd.
In Noord-Holland (en geregeld ook in de rest van het land) zorgt Suzanne Buis voor bijeenkomsten. Bekijk de agenda en/of laat een berichtje achter onder dit blogjeof mail ons, zodat je de nieuwsbrief ontvangt.