Droomdenkers de natuur in! 7 & 9 juli 2020 18 juni 2020

Is jouw kind creatief, sensitief, begaafd, met een sterke wil?
In de natuur mag en kan iedereen zichzelf zijn!

Suzanne Buis is schrijver en noemt deze kinderen (en volwassenen) Droomdenkers.
Katja van Dalen weet alles over de mooiste dingen in de natuur.
Allebei maken ze zich sterk voor het coachen van droomdenkers en hun ouders.

In de zomervakantie gaan Suzanne en Katja met deze droomdenkers twee dagen de natuur beleven met alle zintuigen.

IK WIL MEE!

Mandela’s maken, kleine bootjes creëren, eten uit de natuur, natuurgedichten maken, een spannend verhaal bedenken…
en leren van wat de natuur ons te bieden heeft over zorgen voor jezelf, de ander en de wereld om ons heen.

Bewustwording en persoonsvorming voor Droomdenkers in de natuur

Wanneer: dinsdag 7 en donderdag 9 juli 2020 van 10 tot 15 uur.
Locatie: Droomdenkers Talentcentrum – Schipperslaan 13 – 1906BG – Limmen
Kosten: 150 euro per kind
Leeftijd: 7 tot 12-jarigen, groep van 10-16 kinderen
Inschrijving: https://volliefs.nl/boeken/droomdenkers-in-de-natuur/o.v.v. naam ouder, telefoonnummer ouder, naam kind, geboortedatum kind, geslacht kind, bijzonderheden die wij moeten weten.
Na betaling is de aanmelding defintief.

Suzanne Buis is schrijver, coach en trainer van kinderen, jongeren, hun ouders en
leerkrachten bij omgaan met hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid en beelddenken. Ze
is eigenaar van het Droomdenkers Talentcentrum en bekend van oa het boek De
droomdenker, de Lizzy-serie en de serie over Floortje Bellefleur.

Katja van Dalen is ECHA-specialist, van origine tuin- & landschapsarchitect en leerkracht in het basisonderwijs. Ze heeft haar eigen praktijk NatuurlijkBegaafd waarin ze kinderen, ouders en scholen begeleidt op het gebied van begaafdheid door gebruikmaking van de natuur. www.NatuurlijkBegaafd.nl

Lees verder in dit krantenartikel:

Droomdenkers de natuur in

Kinderen die creatief zijn, sensitief, begaafd en met een sterke wil leren graag op hun eigen manier. In de natuur kan iedereen zichzelf zijn. Op 7 en 9 juli kunnen ze twee dagen verhalend struinen in de natuur van Limmen.
Samen genieten van mythes over planten en dieren, het maken van mandala’s, kleine bootjes creëren, eten uit de natuur, natuurgedichten maken, een spannend verhaal bedenken en leren van wat de natuur ons te bieden heeft over zorgen voor jezelf, de ander en de wereld om ons heen.

Een heerlijk ontspannen begin van de zomervakantie!

Vrijheid

De natuur is een door kinderen gewaardeerde en rijke speelleeromgeving. De natuur heeft geen oordeel en dat geeft kinderen de vrijheid om te experimenteren, te onderzoeken en uit te vinden of ‘gewoon’ iets anders te doen. Zoals omgevingspsycholoog Coeterier zei: ‘De natuur beleven is belangrijk, omdat het de mogelijk geeft jezelf te zijn.’

Spelen in de natuur brengt kinderen in een flow en is goed voor het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten, kwaliteiten en capaciteiten. Dat geldt niet alleen voor het cognitieve leren, natuur stimuleert ook de intrinsieke motivatie (de wil om te leren), waardoor kinderen hun wilskracht ontdekken.
De Amerikaanse onderwijswetenschapper Eric Jensen houdt zich al ruim 20 jaar bezig met het vertalen van neurologische kennis naar praktische toepassingen in de klas. Jensen noemt dit ‘breinvriendelijk leren’. Dieuwke Hovinga, lector bij het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind van Hogeschool Leiden, kiest voor ‘het hartvriendelijk leren’.

Perfect voor de hersenen

Onderzoek in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports wees uit dat wanneer je minstens 2 uur per week in de natuur bent, je meer geluk ervaart. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder vertelt dat onze hersenen een probleemoplossend vermogen hebben en dat zij bestaan uit een complex netwerk. Onze hersenen willen uitgedaagd worden en dit doen we ondermeer aan de hand van onze omgeving. De natuur is dan ook de perfecte omgeving, want die is altijd nieuw, anders en onvoorspelbaar. Dat is tevens een verklaring waarom je je in de natuur gelukkiger voelt: de prikkels van een natuurlijke omgeving zijn een verrijking voor de hersenen en daar word je voor beloond. Scherder zegt ook dat het heel goed mogelijk is dat je gelukkig wordt in de natuur vanwege de associaties met vroeger. Vroeger werd er veel meer buiten gespeeld en dat geeft vaak fijne herinneringen.
Groen tast dus onze hersenen aan, maar gelukkig wel op een positieve manier.

Verhalend van nature

Suzanne Buis richtte het Droomdenkers Talentcentrum in Limmen op voor deze creatieve, snelle denkers die veel prikkels diepgaand verwerken en vaak vele vragen hebben. Ze is schrijver en bedacht voor hen de term droomdenkers. Deze kinderen en jongeren worden vaak op school niet goed herkend in hoe ze de wereld ervaren. Het lijkt alsof ze ‘niet mee willen doen’, terwijl ze wel heel graag vragen en leren op hun manier. Begrijpelijk dat onbegrip hierover veel verdriet en frustraties kan opleveren bij deze kinderen en in hun gezinnen.
Katja van Dalen werkte als landschaparchitect, is leerkracht en ECHA-specialist. Ze begeleidt kinderen, ouders en scholen op het gebied van begaafdheid door gebruik te maken van de natuur. Zij gelooft dat wanneer wij onze kinderen de liefde voor de natuur meegeven, zij meer willen leren in en van de natuur. Dat vervolgens maakt dat deze kinderen beter zorgdragen voor zichzelf, de ander en de wereld waarin wij leven.

Meedoen?

De natuurdagen zijn op 7 en 9 juli van 10 tot 15 uur, voor droomdenkers van 7 tot 12 jaar. Aanmelden kan via www.DroomdenkersTalentcentrum.nl