Concentratieproblemen en toch met plezier leren 1 maart 2020

Jongen (13, hoogbegaafd, vwo-advies, alsnog in de brugklas van vmbo): ‘Ik doe écht m’n best, maar ik haal toch onvoldoendes. Die concentratieproblemen komen niet alleen door mij. Heel vaak wordt er les gegeven, zo saai, zo traag, zo zonder iets te laten zien – mijn eigen gedachten zijn dan veel interessanter. En dan zeggen ze ‘hij doet niets, hij is lui, hij laat het niet zien’… Maar dat is niet zo.’
Meisje (14, hoogbegaafd, vmbo kader): ‘Precies! En als ze dat een paar keer tegen me zeggen, dan denk ik ‘dan niet’. Dan zeggen ze ‘misschien is ze wel slim, maar ze laat het niet zien’. Echt onaardig. Want mijn mentor en de meeste leraren kijken niet naar mij en ze luisteren niet. Dus aan wie ligt het dan dat ze niet zien dat ik wél intelligent ben?’

Wat jongeren te horen krijgen over zichzelf

De analyses zijn weer indrukwekkend van de jongeren bij het Droomdenkers Talentcentrum. Ze hebben al van alles gehoord over zichzelf. Als ze binnenkomen voor de Studiedag Leren Leren hebben ze meestal nog weinig vertrouwen in wat we gaan doen. Maar na wat rondkijken komen ze los bij het vertellen wat er gaande is. Leeftijd en in welke klas ze zitten noemen ze zelden, maar dat ze gepest zijn, dat ze niet worden begrepen, of dat ze zich zo vervelen op school, dat delen ze. En ze hebben er over nagedacht.

Naar school móet

Een oplossing is er niet echt, want voorlopig móeten ze naar school. Op zich willen ze dat ook wel, maar wat zou het fijn zijn als het onderwijs wat meer afgestemd zou zijn op wat ze willen leren, en hoe. Helaas, voorlopig is het niet op elke schol mogelijk om passend onderwijs te krijgen, zeker niet voor de jongeren die hier komen. De labels die ze al hebben gekregen variëren van hoogbegaafdheid, adhd, add, dyslexie, hoogsensitiviteit, beelddenken, ze doen aan onderpresteren, hebben faalangst, perfectionisme, zijn ongemotiveerd, temperamentvol of lui.

Méér leren

Maar dat is niet hoe ze zich gedragen tijdens deze Studiedag Beelddenkers Leren Leren. Wat ik zie zijn lieve, gevoelige, aardige, grappige, intelligente jongeren, attent, alert, vriendelijk. Ze vragen zelfs in de pauzes om meer uitleg over een whiteboard vol aantekeningen over doelen en structuur. Ze zijn benieuwd naar mijn ideeën over zaken waar ze zich in hun schaarse vrije tijd mee bezighouden, zoals klimaatverandering, boogschieten, Minecraft, verhalen schrijven, judo, honger n de wereld, zorgen over wonen en werken, ‘hoe voorkomen we dat de mens de planeet vernietigt?’

Samenvatten, studeren, plannen

Tussen de pauzes door oefenen we de analyse van een tekst, het maken van een conceptmap, het instuderen van woordenlijsten, planning van huiswerk. Ze geven feedback, maken goeie grappen tussendoor, luisteren en passen toe wat ik aan adviezen geef. We maken tests en ze luisteren met belangstelling naar hoe dat bij de anderen werkt in hun hoofd, gedachten, gevoelens.

Energie en zelfvertrouwen

Na zes uur zijn de deelnemers vaak evengoed nog lekker actief en vrolijk, ze delen informatie met de toegestroomde ouders en broers en zussen over wat ze geleerd hebben en gedaan hebben. Nog even wat (gezonde) snacks, boeken kopen en een potje pool spelen. En dan vragen ze bij het weggaan of er een vervolgdag komt, of andere trainingen zoals dit. En dan ben ik weer heel blij dat ik de dag heb mogen doorbrengen met die heerlijke droomdenkers 🙂

Ook iets voor jouw zoon of dochter?
Komende data voor groepen:
zondag 15 maart
zaterdag 11 april
zaterdag 23 mei
Aanmelden en meer info op www.beelddenkerslerenleren.nl voor de Studiedagen Leren Leren en op www.droomdenkerstalentcentrum.nl

 

Suzanne Buis, maart 2020